Follow Me & I'll Follow Back

Tuesday 3 February 2015

Assalamualaikum....
Pagi ni sel2 otak tak berhubung sangat....Hujan daripada semalam sejuk pun samapi ke tulang sum2...gitu kaaan....bangun pagi pun rasa liat je.Dah Siapkan bekal n air puteri ku yang sorang ni utk bawa p skolah...dh siap pakaikan uniform dia...tetiba cakap ngn hubby ari ni suruh Mia ponteng...boleh gitu ek..mami suruh ponteng..Mia apa lg...."tak yah p skolah la Mami..hujan lebat kat luar.."sian plk mndengarnya....hhhmmmm....apa aku nak buat ni..kang kalau kat rumah bosan plak Mia..mesti x de keje lain dok ngadap komputer tgk video playdough,cooking channel,dctd,little pony...bla..bla..bla...huhhh!!!nak ckp semua mmg x kan abis....so,final decision ialah....start kete vrrooommmm anta juga Mia p skool ari ni..rsa x sampai ati bila tgk hujan lebat kat luar...kat skool mesti dia rasa lg sejuk sbb class dia ber'ekon'....teringat 1st day dia kat skool..balik rumah sok sek sok sek lap hidung..kena selsema plk...complete dgn demam skali...huhuhuu..hancur hati tgk dia sakit tp trpksa jg p skool....oke,minggu pertama persekolahan...so far x de masalah...cikgu cakap pun Mia baik n x nakal...ok fine..alhamdulillah!masuk minggu ke-3....semangatku merudum jatuh...huh!ari tu terdetik hati nak tanya cikgu Mia pasal keadaan Mia dlm kelas...nakal or x...well..ckgu bgtau Mia x nak buat keje yg ckgu suruh.dia banyak diam n buat benda2 lain...hhhmmm..nape ek..aku dh mula down...n sgt sedih...ckgu ada gak tanya aku sebelum ni Mia pernah x masuk taska or skool..so aku jwb mmg x pnah..'oooo..no wonder la...dia macam x reti bekawan,n dia x buat keje yg i suruh..'Alamaaaakkk!!!time tu hati rasa macam patah 1000...berkeping2 uols...sadis! Teruk sangat ke Mia ni?setahu aku dia x de la lembab sangat....Since umur dia 1 tahun lebih lagi aku dah ajar macam2 termasukla mengenal huruf,nombor,melukis,mewarna n mcm2 lagi....aku dh bagi pendedahan dan pendidikan awal supaya dia p skolah nanti ckgu x yah dah penin2 paler sgt nak ajar dia...oke..itu x pe lg...kebetulan semalam aku x ikut sekali time amik Mia r skool...then ckgu bgtau Mia gaduh dalam kelas.Ya Allah!!!bila masuk bab2 gaduh ni aku dah x cool....Miaaaaaaaa!!!please be gooooooddd to you friendss....Memang sah..Mia x reti berkawan n be friendly to the others....salah aku ke sebab x penah biarkan Mia bergaul dengan kanak2 seusia dia drpd dlu?kalau pegi kat taman pun aku akan monitor dia supaya x de budak lain kacau...sebab aku takut Mia ditolak ke,gaduh ke...hubby penah jg sarankan supaya hantar Mia p skolah msa umur Mia 3 tahun..tp aku cakap masih kecil sangat..nnt dia nak kencing ke..nak berak ke..nak mandike..bla..bla..bla..kena gaduh ke..kena buli ke...bla..bla..bla...byk sangat KALAU, KEMUNGKINAN dan RISIKO....aaahhhhh....ni bru 3 minggu..cmna la nak abiskan tempoh setahun persekolahan kalau aku sndr x kuat n bersemangat sebagai ibu???? aku percaya,ibu2 diluar sana pun sedang mengalami masalah yang sama macam aku kan?ibu yang sentiasa takut,risau,rindu,gelisah bila memikirkan apalah agaknya anak aku buat kat skolah?mestila belajar kan..tp setengah hari tu sudah cukup membosankan untuk kanak2 kecil..So,aku sekarang berusaha untuk sentiasa berfikiran POSITIF. Apa yang berlaku juga ada hikmah disebaliknya....sebab pada aku..bila kita POSITIF..anak pun akan POSITIF..bila kita KUAT,anak pun akan KUAT.Bila kita BERJAYA,anak pun akan BERJAYA...Insyaallah!!


you are the reason why i became stronger,but still you are my weakness


( Ehsan from angkel google)

(Ehsan from angkel google)

No comments: